Wednesday, January 27, 2010

terlewat....

aku terlewat nak update blog ni...maklumla aku sibuk aje sejak 2 menjak ni...kalau tak sibuk ngan keja...sibuk pulak ngan kebun aku tu...wei...bahaya tau kalau tak tgk kebun....nanti buah2an aku kena curik....

ari ni baru ada kesempatan nak update lepas keja aku siap...tapi panjang berjela la pulak....

hari Jumaat ( 22/01/2010 )

kul 4.30 pg adam dah bangun kejutkan aku...masa tu aku tgh mamai2 , then aku dgr suara dia kat ujung katil...nak bu..bu.nak bu..bu...( nak mandi ) ...bila aku tgk pampers dia , rupanya2 dia berak...patut la nak bu..bu...pepagi buta tu tak la aku mandikan cuma basuhkan berak dia ajer....dah siap basuh , adam tak tido , layan tgk kartun pulak......kul 6.00pg , dia berak lagik....hish ..pelik betul la...sejak dari petang lagik , budak indon kat taska beritau, adam berak2 ajer....hinggakan pampers pun pinjam sekeping org lain punya...mesti ada yang tak kena ni.......nampak gayanya kena EL lagik la ni....nak anto taska ,cam tak sampai hati pulak tgkkan....

budak aktif tapi tgh sakit sebenarnya

kul 7 pg dia dah tido semula...bgun tido kul 10.30pg ,berak lagik...hish...tak boleh jadik ni....aku dan eric terus bersiap dan bawak dia ke klinik yang biasa aku pergi ...dapat la ubat tahan cirit ,ubat sapu , ubat angin dan garam ....doktor soh pantau , kalau masih tak berubah , terus bawak ke hospital takut adam kekurangan air dlm badan...lagik susah....sepanjang ari tu , adam aktif , boleh berjoget2 , melompat, dan bermain....tapi bab berak , adalah nak dekat 8-9x sehari .....minum susu ajer berak....runsing kepala aku tgk kan...pas tu tak nak makan pulak tu....bontot dan celah 'burung' dia dah merah2...sampaikan nak cebok pun dia tak kasik sentuh....kena pancit ngan air ajer...kesian aku tgkkan....

Malam tu bf ana sms beritahu yang Sultan Johor , Sultan Iskandar Al-Marhum Sultan Ismail mangkat di hospital Pakar Puteri pada jam 7.15mlm...macam percaya dgn tidak ajer berita tu...aku pulak tak dapat tgk berita sbb adam asyik la ngan channel kartunnya....nak tukar chanell sekejap pun tak kasik.....ishh geram betul la....kul 9.30mlm baru la dapat kesahihannya....sebagai anak jati Johor , aku turut merasai kehilangannya sbb aku kagum dengan sifat ketegasan beliau ......a-fatihah....



Hari sabtu ( 23/01/2010 )

adam bangun tido kul 8.00pg...bila aku selak pampers , aku tgk dia berak ....pas 10minit , berak lagik...dari kul 8.00pg sampai 10.30pg dah 7x dia berak2....tak boleh jadik ni....pas sarapan ala kadar , aku terus bersiap dan pi klinik semalam sbb nak mintak surat rujukan utk ke hospital Ampang...muka adam pun dah mula nampak pucat dan badan pun dah susut...
kami terus ke unit kecemasan...peh...ramai tul org....dapat nombor giliran kul 12.00 tghari ...sementara tunggu giliran , eric tapaukan McD ajer untuk lunch.....kami 3beranak makan kat tepi longkang ajer ( longkang kering dan bersih ) dan laju2 takut nombor terlepas....kul 2.30ptg baru dapat jumpa doktor dan adam kena masuk air dlm badan sbb dah berak2 byk kali dlm sehari.

unit kecemasan hospital ampang...

tgn kena seal ngan plaster

pas baru nangis

masa nak cucuk jarum kat tangan adam , mak ai....gila punya susah...adam kena bungkus ngan selimut tapi nak bungkus dia tu yang susah...sampai 3 org tekan tangan , kaki dan kepala...menjerit2 la budak tu....aku tekan kaki sambil tu pujuk dia....nak menitis air mata ni tgkkan dia....nak ketawa pun ada....hish....takut sesgt dia tu....pas kena balut tgn tu ngan plaster , baru la senyap....nurse soh masuk wad sementara.....adam tak nak baring , so aku kena pangku dia la....mula2 nurse ambik tekanan darah kat kaki....pas tu nurse kemaskan plaster jarum kat tangan....nasib baik dia senyap ajer....so , proces masuk air dlm badan mudah...suasana dlm wad punya la sejuk...adam pulak hanya pakai baju tak ada lengan dan aku hanya cover bdn adam ngan kain lampin yang dibawa dari rumah....aku masih lagik pangku adam...aku peluk dia rapat2...harap2 lemak aku ni dapat panaskan badan dia...( hehehe, nasib baik mama simpan lemak ni...) sementara menunggu , adam layan video dlm handphone aku ni...suka betul dia...dalm kul 4.30ptg adam tertido dlm pangkuan aku....3x aku cuba nak letak dia atas katil , 3x la jugak dia meraung tak nak....hissh...aku betul2 letih dah...

ubatan tuk adam...

buku temujanji rawatan...
dlm kul 5.30ptg nurse datang dan kami dibenarkan balik ...keputusan darah ok tapi adam ttp kena ambik ubat....kat spital , dapat la garam , ubat sapu dan antibiotik 2 botol.....kul 6.00ptg , baru la kami dapat keluar dari hospital tu...aku sampai rumah dlm kul 6.20 ptg...sampai ajer rumah adam berak lagik...pas mandi dan makan ( nak pulak dia makan ..) dia tido ngan lenanya......seharian aku kat hospital ampang ...badan aku ni letih hanya tuhan ajer yang tau....

Hari Ahad (24.01.2010 )

adam sihat seperti biasa....Alhamdulillah....

No comments :