Tuesday, March 30, 2010

budi bahasa budaya kita....( sessi luahan perasaan )

mula-mula tgk logo dulu...

gila poyo tajuk blog aku ari ni...actually aku ni pun bukannya baik atau bersopan sgt pun , tapi kalau aku kena kerja berhadapan atau berhubung ngan customer  , automatik aku kena la jaga kesopanan dan tatasusila aku ni demi syarikat...tak ada la aku nak buat muka cam taik atau malas nak layan bila bercakap kat phone....

aku tulis cam ni , coz dah 2 situasi aku dah terkena dan dah beberapa kali jugak aku ber liase ( omputeh jap ) ngan 2 manusia ni....aku pun tak paham , apa sebab manusia2 ni berlagak gila..serius berlagak...kat tang mana yang diorg nak lagakkan????populariti??kecantikkan???hmmm....aku tgk  , tak la popular pun keja ko tu....hish...hish...pelik tul aku...

situasi pertama : aku deal ( Metroplex ) ngan seorg minah ni ( by phone ) serius kurang ajor...dari segi nada sore , dari ayat2 yang tuturkan..wei...nak ajer aku luku kepala dia...dah la angkat phone , sore cam org baru bangun tido ....bila aku tanya itu , ini , dia tanya kita pulak??? hish...angin satu badan...kalau aku tau , tak ada maknanya aku nak call ko pon...bangang!!!aku teringin nak tgk muka dia , lawo sgt ke??? apasal dia nak berlagak sgt??? 2x aku terkena ngan minah senget ni...semlm  , last2 aku mintak tolong ngan  one chinese lady soh deal ngan minah senget ni , lady ni pun mengakui  , pompuan ni ada sikit eksyen ...see...bukan aku seorg ajer yang terkena  , org lain pun ada gak....tak paham...tak paham....kitakan sesama melayu dan islam , apa yang ko nak lagakkan pon????

situasi kedua : semlm balik keja , aku singgah jap kat stokis product Tupperware ( belakang de palma ampang) pas park keta , aku terus tuju tmpt yang sepatutnya...aku sampai kat pintu kedai , aku tgk ada minah gemuk kat kaunter , aku senyum kat dia ( tanda aku nak masuk ) dan tanpa senyum balas dia terus tekan button dan aku pun masuk . saat aku masuk , aku dah rasa cam malas nak friendly ngan dia , buang karen ajer.......minah gemuk tanya nak beli brg apa.... , aku cakap dan terus bayo... lansung tak ada ucap terima kasih ..senang cerita tak friendly lansung !! pas bayo , aku kena gi store ambik barang , kat situ ada budak lelaki yang tolong carikkan dan aku sgt  berpuashati ngan service dia....cam tukan bagus??? pasal minah gemuk tu , wei...tolong la jgn letak org cam ni kat front kaunter....buat tutup pintu rezeki  business korang ajer ....dah la permandangan tak cantik....better letak kat store , boleh gak dia kuruskan badan.....hahahhaha...aku tau la , area situ , area org kaya , aku pun tak kaya dan aku tau , ko pon tak kaya ...so what your problem , huh ???

ok la  , rasa lega sikit ati ni aku dah curahkan dlm blog kesayangan ...dari pendam ajer baik luahkan..at least kalau manusia2 berlagak ni baca , boleh improvekan sikit budi bahasa tu....betul tak???

p/s : tak payah nak berlagak  , buat org nyumpah ajer , rezeki pun susah nak lekat.... 
        
sorry  , bahasa aku kureng sikit sbb hot punya pasal....

katalog baru sudah keluar , sapa nak tengok sila mampir....

tupperware utk mak

3 comments :

Afne said...

nmpk gaya arini aku kena lbh berbudi bahasa dgn ko la sbb ko dh komplen karang hilang geng mydin hahaha

tp walaupun bahasa aku kasar aku ckp depan terang2 tak main tikam blkg hehehe

rossysweety said...

better cakap terus terang dari porkpek belakang...kan tak bagus tu...

Afne said...

ishh.. tak baik mencarut. cuba byk2 istighfar (sapa erkk pernah advise aku camni..?)