Sunday, July 24, 2011

MUFFIN COKLAT GEBUSSS

hari ni pun boring jugak , tak dapat nak kemana-mana since kelisaku dah pun terjual..masih menunggu sesuatu yg baru  ...mudah-mudahan , dapat la dlm minggu ni...bosan tul dah...nak kemana-kemana pun semuanya cam terhalang....

dek kerana bosan dok sahaja dlm rumah , lepas lunch tadi , dtg angin rajin pulak aku ni...nak membaking katanya...sambil layan melodi , sambil belek-belek buku resepi ngan adam...mencari resepi kek atau muffinn yg senang dan paling utama ,semua bahan-bahan siap ada dlm petiais. Akhirnya , dapat la resepi Muffin Coklat...sedap dan gebu tau...rasanya cam nak buat sendiri time birthday adam nanti .

ok , resepinya aku tulis sekali...kalau nak try , dipersilakan..

 MUFFIN COKLAT

220gm tepung gandum
180gm mentega / butter
140gm gula halus ( aku blend aje gula pasir )
2 biji telur ayam
100ml susu segar ( aku guna susu cair aje sbb tiada )
2 sd kecil esen vanilla
2 sd kecil baking powder
2 sd besar serbuk koko

caranya :
tepung gandum dan serbuk penaik dicampurkan bersama - ketepikan
dlm bekas lain , pukul gula dan mentega sehingga kembang , kemudian masukkan telo satu persatu di ikuti dgn susu segar dan berselang seli dgn tepung gandum tadi...masukan serbuk koko dan esen vanilla...pukul sehingga kembang...
ok dah siap adunan tadi . .panaskan oven dlm 10min..sementara tu , sudukan bancuhan dlm mangkuk muffin...masak la dlm 15min dgn api 180' .

( kalau nak hias , suka ati la ..nak taburkan kacang hazelnut yg dicincang ke...coklat chip ke...tadi aku ada beberapa biji coklat chip , aku masukkan kesemuanya )

senang ajer cara nak buatnya...makan pun sedap...tadi aku dapat dlm 20 biji muffin .dah siap masuk dlm bekas tupperware nak bagi kengkawan rasa...klau tak sedap tu , jgn komplain ye...makan sahaja .

alat penimbang sudah dikeluarkan dari atas kc

mixer aku tgh mengaul bahan-bahan dgn lajunya...

tetiba , sudah siap bancuhan muffin...sekejap aje...

standy utk dibakar..

guna api bawah ajer...sedang nak naik..

see....fresh from oven lagi ni...sedang masak..

taraaaa...sudah siap...

sedap...

untuk kengkawan terdekat sahaja .

No comments :