Saturday, July 30, 2011

SAMBAL TEMPE DAN BILIS

hari ni terajin nak buat sambal pulak .ye la , ramadhan dah dekat , rasanya tahun ni cam malas nak ke pasar ramadhan  . sebab utamanya adalah , parking... for sure la macam tak ada ..tambahan aku ni masih tak berapa nak reti park berkereta blm ni...rasa cam baru dapat stereng ajer...tak apa , pelan-pelan kayuh ye...dan sbb kedua , mesti macam tak best ajer lauk-pauknya ...mahal tu toksah kira la...dan pada aku better aku masak ajer kat rumah...kita berbuka ala kadar  dan dlm masa bulan puasa ni la aku nak kecilkan skit kapasiti lemak dlm badan aku ni...cukup-cukup  la masanya aku ternak lemak dulu tu...huhuhuhuh..

tengahari tadi , aku try buat sambal tempe dan bilis..uih..hampir 2tahun aku tak buat cenggini . buat banyak , pas tu simpan dlm tupperware..waktu sahur atau berbuka , sekejap ajer dah siap!!..tapi kali ni cam tak menjadik la pulak..cam kurang lada dan minyak...nampak pucat dan kering ajer... taste dah ok...Tapi...macam tak sempat nak buat berbuka ajer...maklumla...tiap kali masuk dapur , aku makan sikit...tiap kali  masuk dapur aku makan sikit...kalau aku makan sikit tu , maknanya aku kat dapur...mmm...camana ni????

tak apa...esok aku  nak beli tempe lagi...nak buat kaw-kaw punya sedap....hahahhah


 lebih kurang sama ajer ..pic sebelum dan selepas di sira ngan lada...tak apa...esok try lagik...

p/s: sesapa opismate ke jln tar  , nak kirim serunding daging ye...

No comments :