Thursday, June 21, 2012

MUSIM BUAH-BUAHAN DI KAMPUNGKU

ni entry sabtu lepas , kena skip banyak cerita berlaku sebelum sabtu tempohari...gasak la ek...hehehhee

sabtu lepas , aku berdua bersama adam ,  balik ke kampung ku di Muar , pepagi dah bergerak dari ampang , even highway  tak sibuk seperti selalu tapi ramai pemandu yg sengal-sengal potong sebelah kiri...haih bengang  tul dibuatnya. sepanjang perjalanan  , cuaca adalah amat baek ...redup dan berkabus...entahkan kabus ke jerebu ke..tapi mmg terbaek . tepat kul 10.30pagi ,selamat sudah sampai di bandar Muo even sepanjang perjalanan adalah amat mencabar dgn ngantuknya  , pemandu -pemandu potong belah kiri lagi...huhuhuhuh...

seawal pagi , aku  ngan adam stay dlm rumah ajer...rehat seketika sambil menikmati beberapa biji durian sebagai sarapan pagi . mmg heaven arrr...paling banyak makan adalah anak bujang saya ni...berbiji-biji dia makan , yg omak nya dah tersandar dek kekenyangan dan kepeningan ...heheheheh

time petang , mak ajak ke belakang rumah...cepat aje aku sambar camera dan ubat nyamuk sebagai pendinding dari gigitan nyamuk  . melangkah kaki dlm kebun , wah!!! rasa bestnya....rajin tul mak terangkan tanah tu dari rumput-rumput dan daun keguguran semua tu ...mmm...bersih sangat-sangat..nyamuk pun tak ada aje...

jom kita masuk kebun dan layan pic-pic ni..

ni pokok petai , banyak berjasa kepada kami sekeluarga , dolu-dolu , buah yg lebat dan hasilnya kami jual kepada jiran tetangga.... baru tumbang minggu lepas dek kerana ribut kuat . sampai terangkat akar dan tanahnya...sgt menakutkan dan nasib baek tak hempap ke rumah...klu idak , kesian la kat mak aku sengseorg dlm rumah .


view ke kebun...sgt lapang  , bersih dan cantik...dulu masa arwah masih ada , mmg tgh tanam nanas...lebih kurang 100 pokok tapi mak dah clearkan sbb semua pokok nenas mati dek banjir..tambahan lagi mmg nampak tak terurus aje..


anak bujang saya mmg rajin klu nak tolong atoknya...maklum la , kat kl tak ada tanah , balik kg , main la sampai lebam..


rambutan merah sedang masak...meleret-leret ke tanah...ni klu tak clearkan sama ada pencuri yg kebas atau babi hutan yg makan...


petik pun boleh gak..

dpt sebakul rambutan merah utk kengkawan di opis pagi ni...huhuhuhuh


rambutan kuning atau gading...tengah menguning atas pokok....lagi seminggu 2 , masak arr tu...


 
 ni pokok buah pulasan...korang kenal tak ni??? klu nak makan buahnya , kena pulas dulu dan isinya sama cam rambutan...manis!!! ni pun tgh nak masak....pokoknya rendang aje...senang arr nak petik dan makan

ada manggis tapi pokoknya tinggi...kutip atas tanah aje  la...sejuk aje badan lepas makan manggis huhuhuh

langsat tgh menguning....manis tau

jambu air pun ada...tapi banyak busuk la...dpt makan sebijik 2 sahaja .
tarraaa...buah durian mmg melambak-lambak kat kampung aku sekarang ni...even durian emas ( baka terbaek ) pun sekilo baru rm1.40 ajer...isi yg so-so aje sekilo baru rm0.80 ...mmg masa terbaek utk balik kampung

ni dinner semalam...gila makan durian aje kejanya...


budak ni lagi dasyat...pagi petang siang malam , asyik makan durian aje...kentut pun bau durian..hehehee
saki-baki durian yg ada kat kl ni...tak reti nak buat serawa duah atau lempuk...ratah camtu aje la..huhuhu

4 comments :

elna said...

bagi ah sikit sini ....hehehehe

A.I said...

Mak aiiii...geramnya tengok bebuah tu! bestnya..

rossysweety said...

elna : dah abis le laling..

rossysweety said...

ai : jom arr dtg muo...