Tuesday, January 8, 2013

KOLAGEN RUMPAI LAUT

Taddddaaaaaaaaaaaaaaaaa....ni adalah hasil rembatan aku kat rumah...time cuti-cuti tu , klu aku dgn adam tak keluar jenjalan , jadinya ni la keja aku...shopping online pulak..hehehehe...jgn marah ye...klu dah namanya kaki shopping , maka mmg tak reti duduk diam k..klu tak dpt shopping kat kedai , kat online pun jadik ...jgn ada duit...

k la , hasil rembatan ni terjadi coz terpengaruh dari cerita mak aku kampung hari tu  , katanya mok teh ( mak sedara aku sebelah rumah )  , mukanya nampak berseri dan cantik dan nampak bertenaga coz dia minum air dari rumpai laut ni...hehhe.aku yg dok kat kerusi tu , just dgrkan aje la , tapi dlm hati , wei!!! nak jugak cantik !!!

bila balik kl , terus bukak laptop dan start meng'google' khasiat rumpai laut...hah!!! mmg menarik dan tertarik arr nak mencuba...terus tertarik  ngan blog ini . kebetulan org tu pun dari sabah , so aku rasa cam secure n tertarik nak membeli dari nya.oh ya , klu korang nak tau apa khasiat rumpai laut ni , mmg banyak k..korang klik aje kat blog yg aku linkkan tu  . malas pulak nak men'copy ' paste nya...apa-apa pun , selama hampir 2 minggu aku mencubanya , mmg nampak arr kesannya pada aku ni . salah satu yg paling ketara , sakit sendi kat lutut aku ni semakin berkurang dah..klu idak , nak naik tangga tu mmg ada sakit ...tapi la ni  , dah berkurang ...Alhamdulillah .

oh ya , yg aku beli ni adalah dari jenis rumpai laut warna ungu dari gred AAA..( wah! siap bergred-gred ko.....) sumber dari google , gred ni lagi cepat effectnya dlm badan...aku ni bukannya tau sgt pasal tu semua , so aku sebat aje la...sebelum nak merebusnya  , korang kena basuh banyak kali ye...supaya segala air masin dan bau yg tak berapa sedap tu , terbuang ..pastu rebus sampai semuanya hancur dan tapis kemudian sejukkan...dah sejuk tu , masukkan dlm petiais..dah pun siap .

k la . layan pic..

baru sampai...aku beli ni 200gram RM36.00 termasuk pos..yang ni rumpai laut kaler purple gred AAA ( katanya cepat sikit berkesannya coz ni yg paling terbaek !! )

 hasil rendaman selama setengah jam...ini aku buat utk separuh dari sekampit yg pertama tu...so ada 1 1/2 kampit lagi...baru nak mencuba , harus dgn kuantiti yg sedikit dulu ye..

 setiap satu jam , aku basuh dan ramas cam basuh beras tu...supaya air masin semua  terhilang

rumpai laut lepas 24 jam direndam..mengembang cantik

 siap sedia nak direbus...aku rebus dlm periuk nasi  , jimat gas aku..hehehe sebelum direbus , kena basuh dan ramas rumpai laut ni berulang kali ye...kang tak larat pulak korang nak minum airnya.

dah siap....yg ni dah siap ditapis , dan terus simpan dlm tupperware ...masukkan dlm petiais dan akan membeku cam jelly ..time nak makan  , baru ceduk la sesudu besar

time nak minum , korang kena mixkan dgn sunquick...klu idak , mak aih !! baunya cam minum air aquarium yg tak basuh dlm 3 bulan kot! hehehhe..selamat mencuba .

2 comments :

Anonymous said...

ramai yang kata bagus

Unknown said...

KA : ye la..ramai yg kata bagus , so ros pun nak cuba la...