Wednesday, August 20, 2014

PUDING CARAMEL IN THE HOUSE

Percubaan pertama buat puding caramel ni...menjadi tau!!! cik abang pun ckp sedap cuma dia suruh lebihkan kuah gula hangusnya sahaja, yg lain dah tip top...thanks sayang.....oh.aku kena perbaiki resepi ni dah lebihkan di kuahnya pula..sebelum ni buat 2 sudu gula , next time aku up lagi ke 4 sudu .

Plan nak buat time birthday adam nanti .sekiranya aku buat makan-makan di rumah mertuaku diSerdang  , puding caramel ni la yg aku nak buat nanti utk tambah-tambah menu yg ada , tapi semua ni dlm perancangan aje .Sekarang ni aku tgh test skill ...Alhamdulillah menjadi  cuma kena perbaiki sikit aje ....

k la ...setakat ini sahaja  utk n3 hari ini ...fikiran tengah serabut sikit..macam-macam hal tgh pikir .

ini resepinya...sgt mudah dan jimat...yg pasti tidak perlukan sebijik telur pun....

gigih beli bahan-bahan di Giant ...

memula cairkan gula atas api yg kecil.. ...jgn sampai hangus tau

nanti jadi warna camni...next time nak lebihkan kuahnya...coklat cair dan terus ketepikan...

bahan-bahan lain kita panaskan atas api sampai mendidih dan pekat

dah siap , tuangkan di loyang yg berisi gula hangus tadi...sebelum tu tapis la dulu...selesai 20minit punya keja...sejukkan seketika sebelum masuk dlm peti ais

tadddaaaaa....dah pun siap selepas disejukkan dlm peti ais semlman...bawak ke opis utk kengkawan rasa...

sedap di makan time sejuk ye...Farisya , nanti mama buatkan utk kamu ye..mama tau kamu suka makan puding ni

bye semuaaaaaaaaa

1 comment :

Afne said...

Mak aku kata rajinnya ros buat puding ni. Dia tgk dlm fb hehe