Thursday, August 7, 2014

SUASANA RAYA 2014 - RAYA PERTAMA

jumpa lagi ye...kali ni masih dlm mood raya..so semuanya kisah berhari raya je la...byk tau aku dah draft utk n3 akan dtg...korang tunggu je...

tahun ni , tahun pertama aku bergelar isteri...tahun ni jugak buat pertama kali seumur hidupku  , aku sambut raya berjauhan dgn mak dan kampung halaman di Muar ...rasa sedih tapi rasa biasa aje plak...camna tu?? hehehehe...biasa la..aku kan jiwa kental...huhuhu..

sehari sebelum menyambut hari raya , aku , adik ipar dan suamiku sibuk masak rendang ayam cili padi..oh ya , suamiku ini org melaka tapi menu diorg ni more menghala ke citarasa Negeri Sembilan ..mujur juga aku ni jenis tak kisah bab makan , cuma tolak kayu dan batu je...bab masak rendang ayam ni  , semuanya resepi dari ateh...aku yg mmg surrender bab masak ni , cuma bantu potong-potong apa-apa yg patut supaya semua jadi lagi cepat , aku cuma buat kuah kacang je..huhuhu ...cik abangku tukang hidupkan api dan secara automatik ramai jugak la ' dayang-dayang ' yg dok keliling sibuk nak main api dan mengacau rendang..tapi tak apa , diorg ni semuanya baik lakunya

Malam raya  , bebudak ni sibuk main bunga api diluar rmh  , aku dan suami jadi pemantau diorg ni...pas siap main bunga api , aku siapkan baju raya suami dan anak-anak , seronok plak rasanya . pas tu terus tido sbb esoknya kami nak jalan jauh , tapi..........kami berdua ni tido ke ??? oppsss...hehehehhe

Pagi raya , kami sama-sama siapkan mkn dan minum utk semua org..mkn ramai-ramai memang meriah la jadiknya..menu utama ketupat , rendang ayam cili padi , kuah kacang dan sayur lodeh menjadi hidangan pagi itu .sorry , lupa nak snap pic...bukannya tak sempat tp rasa malu plak nak snap sana sini coz beraya di rumah mertua la katakan...harus la segan lebih ...

Pas cik suami balik sembahyang raya , sessi bermaafan pula , mmg seronok rasanya tapi yg pasti budak-budak la yg paling seronok sbb bila bersalaman aje , diorg dpt duit raya...time ni , adam buat hal , tak nak bergambar atau bersalam . apatah la yg tak kena dgn budak tu pagi raya hari tu . Oh ya , bersalaman  tak dpt aku upload sbb masih dlm kamera mama uda aka adik iparku .

k la korang , aku tepek pic di pagi raya  , nanti aku selitkan sikit-sikit story kat bawah pic tu ...layan k..

ni pic dlm bilik kami , haih!! tak boleh tgk semuanya...mmg serabut yg amat..ini pic anak-anakku yg tersayang...bertudung merah tu si kakak ( anak expressku )  , yg sebelahnya tu anak sedara .

ni si anak dara paling muda di rumah mertuaku..anak mama uda , Imanina Zahra namanya...comel je pakai baju raya sedondon dgn mamanya

budak berdua ni mmg tak boleh dipisahkan..sentiasa berdua...pepagi raya dah main batu seremban

berselfie dgn anak daraku yg paling kecil...sgt manja dgn aku..may be kurang kasih sayang dari umminya kot??

lepas bersalaman  , kami menziarah ke pusara ibu mertuaku di kawasan UPM Serdang..

lepas berziarah ke kubur , kami berkonvoi 3 kereta  ke Melaka pula , tmpt yg dituju ke Masjid Tanah , ke kampung halaman suamiku .tahun ni mmg betul-betul seronok coz puas berjalan ke rumah saudara sebelah suami .

ini aje pic handsome boy yg dpt diambil pagi raya tu...mmg susah nak amik pic dia...

ini lah keluarga besar sebelah suamiku...ceria aje tgk di wajah memasing

berselfie beramai-ramai mcm ni , mmg seronok .

ateh dan aqila ( anak sedara )

me n aqila

di raya pertama tu , mmg betul-betul penat...dari Serdang ke Melaka pas tu patah semula ke Serdang...dlm pukul 7.30 mlm , kami semua selamat sampai di rumah .Puas kami beraya beramai-ramai kali ni ...hampir 5 bijik rumah abis kami redah..yg pasti , budak-budak paling seronok dan yg tak bestnya , aku dah termakan banyak pada hari tu...OMG!! abis la berat badan naik!!

k , tunggu suasana raya 2014 - RAYA KEDUA 

No comments :