Tuesday, March 16, 2010

dia anak ku...Adam

budak yang dah kuat makan sekarang ni...

Adam , anakku dah pun 2thun 6bulan...mmm... kejap je masa berlalu , lagik 6bulan nak masuk ke 3tahun....nanti esok2 hilang la sore keanakan dan kemanjaan tu...mesti aku akan merinduinya....nakal pun mesti dah tak cam dolu2 lagik....kekedang tengah baring2 berdua2an dgn dia tgk tv , aku suka bertanya itu ini kat dia..samada aktiviti kat sekolah , nama kengkawan dia , nyanyi lagu katak oh katak , air pasang pagi , twinkle little star , keta pon..pon...dan macam2 lagik....

tapi ada satu part yang aku suka dengar dia jawap...kalau aku tanya
Aku : adam , sapa beli bajak ni???
terus jawap ..
Adam : acih , abahhh.....( dgn sore nyaring dan kecik )
Aku: eh...tak la mama yang belikan...sapa belikan??
Adam: acih , amaaaa...

kalau aku tanya ;

Aku : what is your name ?
Adam : Adam
Aku: sapa nama mama?
Adam : roshhh...
Aku: sapa nama abah??
Adam: ric......
Aku : sapa nama ucu??
Adam: anaaa.........
Aku: sapa nama atok??
Adam: amah..........

pasal perkataan atok ni , sejak balik kg sempena cuti raya aidiladha tahun lepas , dia tau ayat tu , bila mak aku soh bahasakan diri dia atok...satu ari dia nampak mak aku pakai telekung , aku cakap jgn bising atok semayang , dia takut2 tapi pas balik kl , setiap kali azan mesti cakap atok semayang..atok semayang...sampaikan sesapa ajer org lelaki tua pakai kain pelekat dan berkupiah tgh berjalan ke...naik moto ke.... mesti dia cakap atok semayang sambil jari letak kat bibir ( soh senyap la...)...

sekarang ni , kalau nak gi jenjalan , masuk keta ajer dah sibuk nak tgk atok semayang...kalau tak bawak , alamatnya , ngamuk la dia dlm keta....so , nak tak nak , terpaksa la round masjid taman kosas even tak ada sapa pun kat masjid time tu....la ni dah pandai jawap kalau kita tanya:
atok semayang kat mana ??
nanti dia jawap "asjid"
puas dah ajar masjid....tetap nak asjid....mmm..lantak la janji paham....

kalau nampak bas rapidkl atau metro , terus cakap ,
Adam : adam nyer ( adam punya)...eee...besoh bass.....
aku selalu sakat ( usik ) dia..
Aku : bas ada kartun?
Adam: aderr....( ngan sore halus dan menyengih -dpat aku bayangkan muka dia tu ..walaupun tak ada kartun TETAP jawap aderrr..)
Aku : tu bas mama...jgn ambik...
Adam: ....
( merengek )..adam nyer...
(terus lepuk muka atau dada aku...) pas tu cuit eric soh tgk dia...
Adam: dia buat....
( tangan tunjuk kat aku...kononnya nak ngadu la ).....

hahahha...tu la antara karenah adam yang dapat aku cerita sikit....banyak lagik tau...mmmm...seronok tgk anak2 membesar depan mata...lagik ramai , may be lagik riuh agaknya keadaan rumah...TAPI dgn syarat , suami MESTI membantu...

p/s: aku RINDU kat adam saat ini...

1 comment :

Afne said...

seronok kan lyn karenah anak. muka siyes jiwa tensi blh sengih sesorg bila igt anak2 hehe

harap nnti anak2 aku sbr lyn karenah aku.