Saturday, May 7, 2011

AL-FATIHAH


30hb April 2011 , aku menerima berita sedih dlm hidupku...ayah yang dikasihi selamat kembali ke Rahmatullah pada pukul 5.40pg akibat stroke dan komplikasi buah pinggang....semoga rohnya ditempatkan bersama org-org yang beriman...

pukul 5.35pagi , aku menerima panggilan dari kakak yang stay di Rawang  ,ayah semput dan nafas berombak-ombak...dlm keadaan mamai , aku cuma angguk-angguk ajer....tutp-tup selang lima minit kemudian , kakak phone lagik sekali , inform , ayah telah tiada...aku , antara percaya dan tidak ajer....aku terus bangun dan kemas semula beg yg sarat dgn baju utk ke PD ...dari kemasan beg utk berpicnic , terus tukar utk balik kg....pukul 9.00pg kami bertolak balik muar, mujur juga jalan tak jem cuma banyak kenderaan ajer....kul 11.30pg , aku sampai muar...masa tu jenazah tengah dimandikan...sempat aku tgk saat dia dikapankan , disembahyangkan hingga ke turun ke liang lahat...sebelum zohor , ayah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Pt Amat Muar Johor.

saat aku mencium dahi dan kedua-dua pipinya , terasa sangat sayu dan hiba yang amat sgt....baru la air mata aku bergenang....baru aku terasa sgt kehilangannya dan aku redha akan pemergianya....

menurut mak , dia pun tak sangka akan permergian ayah...pg tu ayah semput..mak soh sedut alat utk org lelah..kemudian dia tido...selang 10minit , sepupu ( yang berkebetulan ada disitu ) terus rasa nadi ayah dah sahkan ayahku sudah meninggal dunia....Ya Allah , mudah dan halus caraMu mengambil roh ayahku keluar dari jasadnya....menurut mak lagi , 2-3 ari sebelum tu , ayah tak abis-abis soh mak pandang wajahnya...nanti tak dpt tgk  lagi....itu ajer yang dia ulang-ulang....

Aku redha dgn pemergiannya , sudah lama dia terbaring dikatilnya akibat sakit stroke...2 minggu sebelum meninggal , ayah dimasukkan ke Hospital Muar akibat komplikasi darah tinggi ,kencing manis dan buah pinggang yg rosak....selama 9 hari beliau berada di sana , dan aku sempat juga menjaga dan menyuapkan air kemulutnya...itulah saat terakhir aku bertemu sewaktu dia masih hidup....

ok la ...saat aku update blog ini , genap sudah 7hari ayah pergi meninggalkan kami sekeluarga...semoga rohny tenang dan ditempatkan dikalangan org yang beriman...AL-FATIHAH

1 comment :

Afne said...

sama2 kita doakan yg terbaik & sedekahkan al-fatihah utk mereka yg telah pergi. al-fatihah..