Sunday, October 2, 2011

APAM MEKAR

ni kisah ptg tadi , saje merajinkan diri nak buat resepi baru berunsurkan kukus . selama ni asyik membaking ajer ....oh ya , resepi aku mintak dari  dapurshita ( kawan aku  ) saja nak cuba apam mekar . Alhamdulillah , menjadik jugak even tak semekar seperti tuan punya resepi .

resepinya pun mudah dan ringkas ajer . tadi , aku just buat utk setengah adunan aje . nak mencuba katanya..ok la  , dpat gak 7 ketul sbb guna paper cup saiz medium .kepada yg nak salin resepi , silakan le..

APAM MEKAR
300gm tepung gandum
250gm gula 
200ml air
2 biji telor
1sdt baking powder
1 sdt ovellte

semua tu , disatukan dan dipukul selama 3-4minit . aku buat 3 kaler , plain , hijau dan merah . masukkan dlm papercup pastu kukus la dlm 10 minit.

ok la itu ajer dan layan pic yg kaler-kaler ni...huhuhuu

ni la rupa ovalett...nasib baik murah ajer...

 sebotol cuma RM1.90 ajer

ini la rupanya...

campurkan kesemuanya dlm satu bekas dan godak le sampai sebati..

 aku buat 3 kaler...kasi colourfull

see,,,tgh standby nak masuk periuk dah...

 apam polkadot pun ada...nanti nak cuba buat le...

biarkan dia dlm periuk kukus selama 10minit .

permandangan dlm periuk...

dah start nak naik dah...

sudah siap...merekah tu

 kita zoommmm...cantik..



2 bijik yg terakhir...siap sudah...time basuh periuk dan simpan

jemput makan...

No comments :