Wednesday, August 15, 2012

BERGEDIL HOMEMADE

korang....aku memasak lagi...tapi ni aktiviti sabtu...haih...tungang-langgang dah aku nak story kat korang...hari ahad punya dan bagitau awal...hari sabtu punya story , bagitau kendian...hah ...naseb arrr...kena publish jugak draft-draft ada dlm ni simpanan aku ni sebelum bercuti selama 10hari ....

kali ni  , aku belajar buat begedil...hahaha..org lain dah khatam , aku baru nak belajar??? gasak la wei...hehehhe
cikgunya adalah si pengantin to be....di import dari puchong tau ...klu tak ada si pengantin to be ni  , mmg tak menjadi le begedil aku ni...huhuhu...

sebelum buat , dah dgr instruction by phone , ala.....senang aje pun nak membuatnya...kos pun berapa la sgt??? tapi aku  ni , klu ada demo baru la lekat dlm kepala otak ni...huhuhuhu...for next time , if aku teringin nak makan , buat ajela....even nak buat soto ke...mee sup ke....petik jari aje dah siap...choi!!! berlagak la sikit coz dah reti nak membuatnya....kekekekeke

resepi: 

bahan-bahannya
4 ketul kentang ( rebus sehingga empuk dan lenyekkan semasa panas )
sedikit isi ayam goreng ( siat-siat isinya ye )
sedikit bwg putih ( cincang lumat )
daun sup ( cincing lumat )
sedikit lada hitam ( guna pek McD aje )
lada merah ( cincang )
garam secukup rasa

menggoreng:
telor sebijik ( pukul sikit ngan garfu )
myk utk menggoreng

cara buat :
satukan kesemuanya dlm satu mangkuk dan gaul le...pas tu , cubit sikit dan buat bulat-bulat dan leperkan ..buat cantik-cantik...yg mana merekah tu , korang adjust arr...4 ketul  kentang , aku dpt 11 biji begedil tau....
sementara tu , panaskan myk utk menggoreng , bila dah panas dan nak goreng , celup bergedil dlm telo dan masuk dlm kuali...tunggu sehingga lapisan telur tu masak dan siramkan jugak myk kat bahagian atas begedil...pas tu terbalikkan dgn cermat supaya tak pecah ye...dah agak-agak warna cekelat , dah boleh angkat  dan hidang...
SIAP!!!!

kentang dah siap rebus

kentang yg dah dilenyekkan

tok guru dari puchong mari

isi ayam dan daun sup


cantikkan...berwarna-warni lagi...


dah siap goreng...

zoom dekat sikit!!!

No comments :