Monday, April 8, 2013

OLE-OLE DARI SARAWAK

pagi ni aku dikejutkan dari ketukan pintu kat rumah , rupa-rupanya jiran sebelah rumah nak bagi ole-ole sarawak . oh ya , jiran aku ni org Filipina dan suaminya org Sarawak  ,so , baru-baru ni suami dia balik kampung , dan hari ni , aku pun dpt something dari sana .

aku dpt sekampit buah belimbing hutan dari sarawak dan juga putik jagung..rasanya jagung - jagung tu , semua ditanam sendiri oleh org-org kat sana .hari tu , aku dpt sekampit beras perang..mmg ditanam oleh org-org kampung jiran aku tu .tapi sampai ke hari ni , aku tak masak-masak lagi beras tu...masih baik aje dok dlm peti ais .=P

oh ya , belimbing hutan dari sarawak ni , mmg aku tak pernah tgk dan rasa seumur hidup ni . tapi tak apa , aku kan suka merasa dan mencuba sesuatu yg baru kan??? hmmm..mmg sedap rasanya...nak makan ,kena kopek dulu...kita hisap bijinya aje...mmg sedap..manis-manis kelat .lebih senang cakap , rasa cam buat rambai la....hah...pernah makan buah rambai tak??? sila scroll kat bawah , aku dah googlekan utk korang. menurut jiran aku lagi , kulitnya boleh dibuat sambal ..aku rasa sambal belacan kot??! sbb kulitnya adalah masam .

baby corn atau putik jagung tu , boleh jugak aku buat sayur campur ke...buat sup sayur ke..apa-apa pun  , ni la dia  rezeki di pagi hari .

k la  , itu aje utk kali ni , mcm  nak update byk-byk tapi pic semua dalam pc kat opis ..tunggu aje la next time k .byeeeeee

 belimbing hutan dari sarawak dan baby corn


buah rambai..

No comments :